Volkswagen løfter sløret for den nye ID.7 på CES-messen i Las Vegas

  • Effektiv elektrisk sedan med en rækkevidde op til ca. 700 kilometer (WLTP)
  • Speciel camouflage til ID.7 skaber smarte lyseffekter gennem påvirkning af elektriske felter i lakeringen
  • Efter ID.4 er den nye ID.7 Volkswagens næste globale elbil, der vil blive lanceret på tre kontinenter
  • Verdenspremieren på produktionsversionen af ID.7 finder sted til foråret

Scenen er sat for ID.7. På CES-messen (Consumer Electronics Show) i Las Vegas den 5. til 8. januar, 2023, løfter Volkswagen sløret for sin første fuldt elektriske sedan baseret på MEB-platformen. Den bliver beklædt med smart camouflage, som bruger unik teknologi og lak i flere lag til at skabe lyseffekter på dele af karrosseriet. Det er en interaktiv funktion og symboliserer det næste skridt i digitaliseringen af ID.-familiens kommende flagskib. ID. AERO-konceptbilen, der oprindeligt blev præsenteret i Kina i 2022, gav en forsmag på ID.7, der kommer med et aerodynamisk designkoncept og er i stand til at nå en rækkevidde op til 700 km (WLTP).

“Med den nye ID.7 udvider vi vores elektriske modelprogram til at omfatte den store firmabilsklasse. ID.-familiens nye flagskib vil byde på teknologi og kvalitet i topklasse. ID.7 er en af ti nye elbiler, som vi planlægger at lancere frem til 2026. Vores mål? At levere produkter, der passer til vores kunders behov i hvert enkelt segment,” siger Thomas Schäfer, CEO for Volkswagen Personbiler.

ID.7 kommer med innovativt klimaanlæg

Volkswagen har med den nye MEB-baserede ID.7 reageret på kundernes feedback og forbedret brugeroplevelsen i forhold til funktionalitet og klimakomfort. En række innovationer er standard i ID.7:

- det nye displaykoncept

- augmented-reality-head-up-display

- nyt infotainmentsystem med 15-tommer (38 centimeter) touchskærm

- optimeret funktionalitet og betjening af klimaanlæg integreret i infotainmentsystemets hovedmenu

- oplyste digitale skydere under touchskærmen til justering af lyd og temperatur

Det nye klimakoncept med intelligente ventilationsdyser byder på en række funktioner, der optimerer klima- og kørekomfort. For eksempel kan ID.7 registrere, at føreren nærmer sig bilen med nøglen, og vil allerede, før føreren sætter sig ind i bilen, påbegynde nedkøling af kabinen på varme sommerdage eller opvarmning af kabinen på kolde dage.

Nydesignede "Smart Air Vents" styrer luftstrømmen, og luftspjældene bevæger sig dynamisk for at fordele luften over store områder i kabinen så hurtigt som muligt. Er der passagerer i bilen, kan luften ledes direkte til kroppen eller ventilere kabinen indirekte. Disse funktioner er til enhver tid synlige på det nye infotainmentsystems touchskærm og kan aktiveres og gemmes individuelt for hver bruger. Særlige anmodninger kan aktiveres ved hjælp af stemmekommandoer. Hvis brugeren siger, "Hej Volkswagen, mine hænder er kolde!", reagerer ID.7 ved at starte ratvarmefunktionen. Samtidig ledes varm luft mod hænderne.

Usædvanligt camouflagekoncept er interaktivt

Ved CES-messen i Las Vegas vil Volkswagen, på en ganske særlig måde, signalere det nye niveau af intelligente løsninger i ID.7. Den camouflerede sedan har et digitalt design med en unik lak, der interaktivt lyser dele af bilens karrosseri op. Det er påført 40 lag maling, hvoraf nogle er ledende, mens andre har isolerende egenskaber. I alt 22 områder af bilens karrosseri kan styres separat og elektrificeres under det øverste lag maling (elektroluminescens), så de lyser op. Hvis alt dette er forbundet med et lydsystem, visualiseres rytmen ved belysning af enkelte områder.

QR-koderne på fronthjelmen og på begge sider giver en grænseflade mellem den fysiske og digitale verden. Hele camouflagen tager også QR-kode-temaet et skridt videre og skjuler dermed konturerne af ID.7’s produktionsklare design.

MEB muliggør aerodynamisk design og ekstraordinær rummelighed

Hvad angår stil, viderefører ID.7 det velkendte design-DNA fra den elektriske ID.-familie. Sedanens karakteristiske egenskaber omfatter den aerodynamiske frontsektion og den lange buede taglinje, der både er med til at reducere strømforbruget og øge rækkevidden. Luftindtag integreret i hver side af frontkofangeren dirigerer luftstrømmen ned langs siderne af bilen og bagud. De danner derfor et lufttæppe, der dæmper luftstrømmens flow hen langs siderne af bilen. Taglinjen løber helt ned til bagklappens kant og bidrager til den meget lave vindmodstandskoefficient på ID.7, der giver bilen en rækkevidde op til omkring 700 km (WLTP).

Som alle andre modeller i ID.-familien, er ID.7 også baseret på Volkswagen-koncernens MEB-platform, der er udviklet specifikt til elbiler. Nogle af fordelene ved denne platform er korte udhæng for og bag og en lang akselafstand (2,97 meter), der giver optimale forudsætninger for at skabe et rummeligt interiør og en luksuriøs køreoplevelse i ID.7.

Volkswagens elektriske modeloffensiv har leveret 500.000 MEB-baserede elbiler

Med den nye ID.7 sedan udvider Volkswagen den succesfulde elektriske ID.-familie til også at omfatte den store mellemklasse, der traditionelt er blevet kaldt firmabilsklassen. Med tilføjelsen af ID.7 sætter Volkswagen yderligere fart på sin elektriske modeloffensiv, der er bærende for mærkets ACCELERATE-strategi. Volkswagen har allerede nået den første milepæl i den elektriske omstilling af modelporteføljen: Siden de første ID.3-modeller blev overdraget til kunderne i september 2020, har Volkswagen leveret over 500.000 ID.-biler i hele verden, hvilket er cirka et år tidligere end planlagt trods af vedvarende vanskeligheder i forsyningskæden.

Efter modellerne ID.3, ID.4, ID.5 og ID.6 (kun i Kina) og den nye ID. Buzz, vil ID.7 være den sjette model fra ID.-familien og bliver – efter ID.4 – Volkswagens anden globale bil baseret på MEB-platformen. Det er planen at lancere den elektriske sedan på de tre primære markeder i Kina, Europa og Nordamerika. ID.7 til det europæiske marked vil blive produceret på Volkswagens fabrik i Emden, hvor ID.4 også produceres.

 


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk