Volkswagen når ambitiøst CO2-mål

  • Den gennemsnitlige C02-emission på flåden af nyindregistrerede Volkswagen-personbiler i Europa var 6 millioner gram under EU-kravet – et fald på 22 % i forhold 2019
  • Stor efterspørgsel på eGolf og e-up! og en succesfuld introduktion af ID.3 tredoblede Volkswagens salg af elbiler i 2020
  • Ralf Brandstätter, CEO for Volkswagen personbiler, udtaler: ”Volkswagen fortsætter transformationen af industrien.”
  • Volkswagens elektriske offensiv fortsætter med øget momentum i 2021 med introduktionen af flere nye ID.-modeller

Baseret på foreløbige beregninger har Volkswagen personbiler mere end opfyldt EU’s mål for CO2-emission i 2020 og har produceret godt 6 millioner færre gram CO2 , end lovgivningen tillader. Den samlede flåde af nye Volkswagen personbiler solgt i EU landede på et CO2-gennemsnit på 92 g/km, hvilket var signifikant lavere end de 97 g/km, lovgivningen havde angivet som krav for mærket*. Resultatet var en reduktion på 22 % i forhold til 2019.

”Volkswagen fortsætter med at holde momentum på omstillingen af bilindustrien. I 2015 kickstartede vi den mest omfattende elektriske offensiv indenfor industrien. Ved at have gjort det markant bedre end vores målsætning for CO2-emission, har vi bevist, at mærket er på rette vej. I 2021 vil vi yderligere accelerere omstillingen til e-mobilitet med nye modeller.” siger CEO for Volkswagen personbiler, Ralf Brandstätter.

Fuld fart på den elektriske omstilling

Volkswagen vil frem mod 2024 investere mere end 11 milliarder i e-mobilitet, og efter omstillingen af fabrikkerne i Zwickau og Dresden vil det samme ske for produktionsfaciliteter i Emden eller Chattanooga (USA), og mærket vil introducere 20 nye elektriske modeller inden 2025. ”Vi vil udvikle Volkswagen til at blive det mest attraktive mærke inden for bæredygtig mobilitet. Vi forfølger konsekvent det mål med vores ”Way to zero”-strategi og vil pumpe endnu mere energi ind i mærket i fremtiden,” fortsætter Brandstätter. I indeværende regnskabsår vil Volkswagen udvide antallet af elbiler bygget på MEB-platformen med en trinvis introduktion af nye modeller som ID.4 til marts og kort tid efter topmodellen ID.4 GTX og coupé-versionen ID.5 i 4. kvartal af 2021.

Succesfuld introduktion af ID.3 i Europa

I 2020 kickstartede Volkswagen den elektriske offensiv og har det seneste år allerede leveret flere elektrificerede modeller end nogensinde før – 212.000 enheder i alt. Med 134.000 enheder tredoblede Volkswagen salget af elbiler i forhold til året før, og de 56.000 af dem var den nye ID.3. Faktisk blev ID.3 den mest solgte elbil i december i Finland, Slovenien og Norge, og i Holland var det tilfældet tre måneder i træk. I Sverige var ID.3 faktisk den mest solgte bil i december uanset type drivlinje. I Holland og Tyskland opnåede ID.3 at blive den mest solgte elbil i hele 2020 med en markedsandel af elbilssegmentet på 23,8 % i Tyskland og 23 % i Holland. I Danmark blev ID.3 med i alt 1.745 enheder den næstmest solgte elbil i 2020.

EU vil senere komme med en endelige bekræftelse af CO2-målene for flåden af personbiler. 

*EU’s overordnede mål er 95 g/km i gennemsnit for flåden af nyindregistrerede biler, men der er mange influerende faktorer, og bilmærkerne har derfor forskellige mål.Kilde: https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en 


    Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk